Vandaag organiseerde Natuurcentrum Arnhem samen met Gemeente Arnhem en Waterschap Rijn en IJssel de Kinderklimaattop dit jaar met het thema ´Water – hoe kan je de gevolgen van het klimaat voorkomen of verminderen?’ in het Stadhuis Arnhem. Het Nederlands Watermuseum was gevraagd om in de jury deel te nemen en om verschillende workshops voor de kinderen te organiseren. Daar zijn wij natuurlijk heel blij mee, want ondanks dat het museum nog gesloten is grijpen we elke kans aan om het waterbewustzijn te vergroten.
Oplossingen voor de gevolgen van het klimaat
Zo’n 100 basisschoolleerlingen van basisscholen De Werf, Pieter Jongeling, Pastoor van Ars en De Wijzer uit Arnhem gingen hiermee aan de slag. Ze kregen drie vragen om mee aan de slag te gaan:
- Hoe zorgen we dat bij piekbuien het water niet allemaal direct naar het riool stroomt maar meer opgevangen wordt in de bodem.
- Hoe kun je regenwater opvangen en bewaren voor droge perioden of gebruiken voor dingen waar we nu kraanwater voor gebruiken.
- Hoe kunnen we zorgen dat we minder kraanwater gebruiken.
Er kwamen prachtige oplossingen en ideeën voorbij zoals superwindmolens, waterdoorlatende snelwegen en multifunctionele groene daken.
Winnaars
De ideeën werden beoordeeld door een jury, bestaande uit Lisa van de Wildenberg – bestuursadviseur klimaat van gemeente Arnhem, Hannah de boer – Jeugdbestuurder van Waterschap Rijn en IJssel en natuurlijk Daphne Mol van het Nederlands Watermuseum. Uiteindelijk won het multifunctionele waterhuis van de Pastoor van Arsschool de prijs voor het meest innovatieve idee. Zij mogen met de hele klas naar het Nederlands Watermuseum. De geldprijs voor het meest uitvoerbare idee ging naar de Pieter Jongelingschool. Zij mogen hun plan om regenwater op school op te vangen en te hergebruiken daadwerkelijk gaan uitwerken.
De Pastor van Arsschool won de prijs voor meest innovatieve idee.
De Pieter Jongelingschool won de prijs voor meest uitvoerbare idee.
De juryleden waren erg enthousiast over de oplossingen.
Kritische vragen
Tijdens een debat mochten de kinderen ook kritische vragen stellen aan de beslissers van de stad. Waarom gebruiken we eigenlijk nog steeds zo veel plastic als het zo vervuilend is voor ons water? En hoe garandeert de gemeente ons drinkwater in tijden van grote droogte? Al met al werd het voor jong én oud een leerzame dag.
Foto’s: Susanne Reuling
Aan de slag met water
Wil je ook met de klas aan de slag met het thema water? Bekijk dan onze diverse lesprogramma’s afgestemd op verschillende niveaus.